söndag 21 april 2013

Till (m) ang. Årstafältet/apokalypsen


Att bygga 14-våningshus på en 20 meter djup lerig sjöbotten låter faktiskt inte alls som en klok idé. Särskilt inte som det utgör en biotop för en rad spännande och även hotade djur och växtarter - för att inte tala om att det äntligen blivit ett andningshål för människor i trakten efter att man slutligen fått tyst på Årstalänken. Utveckla det till en riktig naturpark istället. Stockholm är redan ett potentiellt katastrofområde. Mänskligheten kör nu i hundraåttio mot en vägböj som klarar 30, eller kanske högst 50 km/t. En sund stadsplanering bör i dagens läge vara inriktad på nedskalning och ekologisk anpassning efter rådande realiteter. Jag försöker tänka futtiga fyrtio år framåt här. Jag talar om biosfärens kollaps under människans tryck. Jag talar vedkamin. Jag talar flykt mot landet – att hugga fram övergivna åkrar. Tillväxtens ändstation. Att vi redan har försovit oss.

Visualized

10 kommentarer:

  1. Stadsplaneringen behöver dig, lika mycket som de hotade växt- och djurarterna gör. Gott och se dig igen.

    SvaraRadera
  2. Du kan, du! Outsägligt gott att läsa något av dig igen. Gärna fler livstecken.

    SvaraRadera
  3. Stadsplaneringen, de hotade djurarterna, skrivpuffarna, samhället, vi alla behöver dig.

    SvaraRadera
  4. Biosfärens kollaps under människans tryck - så bra! Väl formulerat hela inlägget.

    SvaraRadera
  5. Ang kommentar hos mig (tog inte illa upp), men börjar Julia bli jobbig? :) Är det dags att styra upp henne? Vem ska förvalta alla lottomiljoner och vad händer om människor inte delar varandras drömmar?

    SvaraRadera
  6. Bra, smart, välformulerat!

    SvaraRadera
  7. Hej. Stadsplanering. Samhällsplanering. Stockholm verkar läskigt ibland, men "landsbygden" kan skrämma upp en också. I min del av Sverige försöker vi förså hur det kan vara miljövänligt eller ens lönsamt att transportera våra sopor drygt 20 mil istället för att använda vår toppmoderna sopsorteringsanläggning som finns HÄR, som var så bra!
    Välformulerat som vanligt, förresten.

    SvaraRadera
  8. Ja vi har försovit oss. Jag vill ge dig klokt beröm, det är det minsta du förtjänar för dina texter, men hittar inte ord som blir rätt. Kalle Byx gör det bra - jag håller med.

    Och Tack. För att du såg. Och skrev. Kram och hopp hjälper. Tröstar mer än många anar.

    SvaraRadera
  9. Stadskollaps-kalops? Tack för kommentar, klokt som alltid, uppskattat som alltid.

    SvaraRadera