tisdag 30 oktober 2012

Återkallad remiss


- Jag, tobaken och vinet bildar ett sammanhang, ett slags flöde.

Husläkaren mörknade, gav mig en nästan vild blick.

Hade jag svurit i kyrkan nu igen?

Det tycktes inte bättre.

Han började med papprena igen.

Tystnaden blev snabbt klibbig, så jag avbröt honom;

- Min moster använde samma metod och hon blev ändå nittioett.

-  [prassel, prassel]

- Staten plockar tillbaka tvåtusen kronor i extraskatter från mig - varja månad. Vad kostar det landstinget att medicinera mig till motsvarande grad? Tvåtusen i månaden? Alltså; man tjänar kanske FEMTIO tusen årligen på min självmedicinering. Ändå förföljs jag med hänvisning till att jag åsamkar mig själv en för tidig död. Men just där ligger väl isåfall de riktigt stora pengarna? Människor som dör just som de har passat färdigt barnbarnen är ju rena jackpotten för samhället!

- [prassel, prassel]

- Men det är klart, lyckas man två sina händer och istället skuldbelägga en människa så ökar ju sannolikheten för riktigt missbruk. Så där ligger kanske en poäng, trots allt.

- [prassel, prassel]


Men så blir det ändå ett sånt elände att de flesta kanske inte skulle bry sig sådär jättemycket?

4 kommentarer: