lördag 31 mars 2012

Om en Taunus

- Jaha, så du har en Taunus och vad är problemet?
- Vet inte, min son säger att det är växellådan som strejkar.
- Ok, hur yttrar sig det?
- Bilen åker inte.
- Åker?
- Jag kommer inte fram!
- Vad är det för årsmodell på bilen?
- Det får du fråga min fru.
- Eh...
- Det var hon som köpte den.
- Finns hon där då?
- Vi är tyvärr skilda.
- Kanske sonen vet något då?
- Jo, men han pratar inte.
- Hurså?
- Han har just försökt skaffa bort bilen, och...
- Och?
- Han fick lämna den.
- Lämna den?
- Den står i kurvan strax innan Allskrot, sa han.
- Så den skulle skrotas då?
- Han tyckte det, ja.
- Är det sonens bil vi diskuterar här?
- Nej.
- Öh, vad vill ni ha hjälp med?
- Min bil.
- Som inte åker?
- Ja.
- Ta hit bilen så tittar vi på den.
- Men den går ju inte!
- Beställ en bärgare då.
- Den kanske inte är värd det. Min son säger det.
- Kan jag inte få prata med sonen då?
- Han säger att den är skrot.
- Det kan han ju ha rätt i.
- Nej, jag behöver min bil. Jag har kommit fram till det.
- En bil som inte går, sa ni.
- Nu, nä!
- Just det.
- Är ni bra på Taunusar?
- En växellåda kostar nästan som en ny bil idag.
- Det kanske kan vara kopplingen, har jag tänkt.
- Och vi kan tyvärr inte ställa diagnosen över telefon.
- Nej det är klart.
- Om bilen inte är värd att bärgas så är den knappast värd att repereras heller.
- Det där var min sons bedömning.
- Ska vi inte lita på honom då?
- Han är tretton.
- Och kör bil?
- Nje, nu gjorde han det.
- Jag har ett förslag.
- Ja?
- Släpp den här bilen.
- Den står i ett dike...
- Jag skiter väl i var den står, om ni ursäktar.
- Men det är den bil jag har.
- Eller hade.
- Ni kan inte hjälpa mig med en trasig koppling då?
- Jag kan skicka er en koppling mot postförtkott.
- Är det service?
'klick'
.

4 kommentarer: